۲۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

مدیریت انگیزش | بی انگیزگی ناشی از سوگ



#مدیریت_انگیزش 10
#ویژه_مربیان_فرهنگی

#بی_انگیزگی_ناشی_از_سوگ

سوگ یعنی درد و غمِ از دست دادن. ما انسان‌ها در آغازِ هر تغییری وارد مرحله‌ی پرسشگری از خودمان می‌شویم. در این مرحله ما توانایی و الزامِ خود را برای چسبیدن به وضعیت فعلی بررسی می‌کنیم و بابت فقدان‌هایی که با ایجاد تغییرهای عمده دچارش خواهیم شد به سوگ می‌نشینیم. سردرگمی، تردید به خود، بدگمانی به دنیای پیرامون‌مان و احساس فقدان، علائم متداولی هستند و هرچه تغییر بزرگ‌تر باشد این علائم شدیدتر بروز می‌کنند. گاهی حتی دچار افسردگی خفیف و کناره‌گیری اجتماعی می‌شویم. مارتا بک (Martha Beck)، جامعه‌شناس و مربی رشد شخصی، نام این مرحله را «مرگ و تولد دوباره» گذاشته است. با حجم زیاد احساسات سوگ، ترس، و فقدانی که در این مرحله تجربه می‌شود بی‌ انگیزگی اتفاقی طبیعی است.


پذیرش رنج و غم و سپردن آن به زمان
اگر به تازگی دچار ضربه‌ی روحی یا فقدان شده‌اید یا در حال تجربه‌ی یک تغییر بزرگ هستید و علائم شدید «مرگ و تولد دوباره» به سراغ‌تان آمده است، تلاش نکنید به خودتان انگیزه بدهید و عامدانه تغییری در حال‌تان ایجاد کنید. نمی‌توانید یک شبه سوگواری را به سرانجام برسانید و وابستگی‌هایی را که‌ به زندگی گذشته و روش‌ تفکر قدیمی‌تان دارید رها کنید. و نمی‌توانید بدون طی کردن مرحله‌ی مرگ و تولد دوباره مستقیما به مرحله‌ی «رؤیاپردازی و طرح ریزی» قدم بگذارید.
شما باید فضای زیادی برای پختگی و تأمل در اختیار خودتان قرار بدهید. با مصرف غذای مناسب، استراحت و ورزش از بدن‌تان مراقبت کنید. احساسات سوگواری، سردرگمی و ترس‌هایتان را با افرادی که مهربانانه به شما گوش می‌کنند در میان بگذارید. با آدم‌های مهربان و طبیعت در ارتباط باشید تا خودتان را بازبیابید. احساسات و افکارتان را تمام و کمال بپذیرید، زیرا همه‌شان طبیعی و بی‌خطرند. روز‌ها را یک به یک پشت سر بگذارید و به خودتان سخت نگیرید. در این مرحله گیجی، فراموشی و ناشیانه عمل کردن همگی طبیعی به حساب می‌آیند. وقتش که برسد سوگواری تمام می‌شود. اگر آن را با آرامش بپذیرید و سوگ‌تان را ابراز کنید این اتفاق زودتر از زمانی رخ می‌دهد که آن را انکار یا سرکوب نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ستاد

سواد رسانه ای | ده جمله کلیدی درباره عکس

 سواد رسانه ای


#سواد_رسانه_ای

#محتوای_روشی

#جنگ_نرم


ده جمله کلیدی درباره عکس:


عکس
1-    فیلم جای عکس را نمی گیرد
عکس نشان دهنده تاریخ زندگی جمعی ما و بهانه مرور خاطرات است. در قالب بندی هر صفحه فیلم باید از قواعد ترکیب بندی عکس استفاده شود و به نوعی یک فیلم بردار خوب در درجه اول باید عکاس خوبی باشد. عکس تصویر یک لحظه است؛ لحظه ای که می تواند از وقایع به یاد ماندنی زندگی شکار شده باشد.

2-    خطوط ، چشم بیننده را هدایت می کنند
خطوط در یک عکس می توانند چشم مخاطب را به طرف سوژه بکشانند ، از آن دور کنند و یا کاری کنند چشم در کل تصویر گردش کند ویا در مسیری حرکت کند.

3-    خطوط و نقاط طلایی را دریابید
اگر مستطیل کادر عکس را به سه قسمت مساوی از طول و عرض تقسیم کنیم خط های ایجاد شده را خطوط طلایی و محل برخورد آن ها را نقاط طلایی می گوییم که تاثیر گذارترین نقاط در عکس هستند.

4-    تعادل و تقارن در زیبایی تصویر موثر است
در اطراف ما تقارن والگو های بسیاری وجود دارد ، هم طبیعی و هم ساخته دست انسان ، آن ها می توانند در هر ترکیب بندی چشم نوازی به خصوص در شرایطی که انتظار نداریم به کار روند.
قرار دادن سوژه اصلی خارج از مرکز، مثل قانون یک سوم، باعث می شود که عکس زیباتر شود اما در قسمت دیگر عکس ممکن است یک ناحیه خالی به وجود آید که به مخاطب حس خوبی نمی دهد در نتیجه عکاس باید با اضافه کردن یک عنصر دیگر در تصویر تعادل ایجاد و ان ناحیه را پر کند.

5-    نشانه ها و معانی آن ها را بشناسید
نوع قالب بندی ، اندازه نما ، نحوه نور پردازی وترکیب رنگ تصویر می تواند معانی مختلفی را به بیننده القا کند.
‌أ.    اندازه نما:
نمای بسیار درشت = عاطفه، احساس، درام، حیات
نمای درشت = نزدیکی و صمیمیت
نمای متوسط = رابطه شخصی با سوژه

‌ب.    نورپردازی:
رنگ روشن = خوش بختی
رنگ تیره = یاس و ناامیدی
رنگ پرتضاد = تئاتری، دراماتیک
رنگ کم تضاد = واقع گرایانه، مستند

‌ج.    ترکیب بندی:
متقارن = دارای حالتی آرام
نامتقارن = برای نشان دادن زندگی روزمره، پویایی و بی نظمی

‌د.    رنگ:
گرم (زرد، نارنجی، قرمز) = خوش بینی، شوق، انگیزش
سرد (آبی، سبز، خاکستری) = بدبینی، آرامش، عقل
سیاه و سفید = واقع گرایانه، فعلیت


6-    به دام فتو شاپ نیوفتید
امکانات متنوع نرم افزارهای رایانه ای موجب شده تا عکس های دست کاری شده و جعلی و غیر واقعی را تولید و منتشر کنند . برخی از این تصاویر به قدر ی شبیه به واقعیت هستند که که مخاطب را به اشتباه می اندازند.

7-    به زاویه دوربین دقت کنید
نقطه دید ما تاثیر زیادی در ترکیب بندی عکس و به خصوص پیام تصویر دارد.
‌أ.    زاویه دید از بالا
هنگامی که دوربین بالاتر از سطح دید موضوع قرار گیرد تصویر موضوع کوچکتر و حقیر تر به نظر می‌رسد

‌ب.    زاویه دید همتراز با چشم
اگر دوربین در امتداد محور چشم عکاس و تراز بر خط افق باشد زاویه دید روبرو یا همتراز با چشم نامیده می شود در این زاویه دید تحریف یا اغراق در تصویر به وجود نمی‌آید و موضوع حالت طبیعی خود را طی می کند این حالت بیشتر در عکاسی چهره به کار میرود

‌ج.    زاویه دید از پایین
اگر دوربین هنگام عکاسی پایین تر از خط چشم موضوع قرار گیرد در ابعاد موضوع اغراق شده و با عظمت و شکوه بیشتری نمایان می شود اما اگر بسیار پایین باشد موضوع حالت مضحک و غول پیکر به خود میگیرد.

8-    امتحان و تجریه کنید
هر چه بیشتر عکس های دوستانه و خانوادگی و روزمره بگیرید بیشتر چشمانتان به کادر بندی عادت می کند آن گاه وقتی که یک اتفاق نادر در زندگی شما رخ دهد ، دومین اتفاق ، گرفتن بهترین عکس از آن لحظه است.

9-    گول مگاپیکسل را نخورید
یک عکس خوب فقط عکسی نیست که با یک دوربین خوب گرفته شده باشد و یک دوربین خوب هم لزوما دوربینی نیست که لنز 20 مگاپیکسلی داشته باشد . برای خرید دوربین باید به مشخصاتی مثل وزن ، ابعاد ، حسگر ، لنز و ... نیز توجه کرد.

10-    مفاهیم مهم مرتبط با دوربین عکاسی را بشناسید
نوردهی ، دیافراگم ، سرعت شاتر ، عدد حساسیت و تعادل سفیدی از عناوینی هستند که با تنظیم آن ها در دوربین عکاسی می توانید عکس خوبی بگیرید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ستاد

خالصان درگاه در روز قیامت

#حدیث_مسجد
#عکس_نوشت
با کیفیت چاپ





خالصان درگاه در روز قیامت



دریافت تصویر قابل چاپ
عنوان: خالصان درگاه در روز قیامت
حجم: 1.47 مگابایت



امام صادق علیه السلام:

سه گروه، از خالصان درگاه خدای عزوجل در روز قیامت اند...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ستاد

شرح حدیث اخلاق | جای سخن گفتن

#شرح_حدیث جای سخن گفتن

#بیان_و_تفسیر_روایات
#محتوای_تبلیغی
#مقام_معظم_رهبری



بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین

اِجعَلِ الدُّنیا کَلِمَتَینْ (۱)
این دنباله‌ی فرمایشات جناب ابی‌ذر در باب شئون دیگر زندگی -مثل حرف که ما می‌زنیم- است؛ می‌فرماید که این قدرت نطق را، این قدرت حرف زدن را، این توانایی عمل کردن را دو جور مصرف کن.

کلمةً فی طلب الحلال و کلمةً للآخرة
یک فصل باز کن برای اینکه دنبال حلال بگردی. حالا رزق حلال شامل خیلی چیزها است؛ در امر معیشت، در امر ازدواج، در امر تحصیل علم، اینها همه‌اش حلال‌های الهی است.
یک بخش دیگر را هم برای آخرت [باز کن] و کلمةً للآخرة.

حاصل اینکه مال دنیا را، امکانات دنیا را، یا برای آنچه که مسائل ضروری زندگی است و معیشت تو متوقف به آن است، یا صرف این چیزها بکن که خیر دنیایی او به تو برسد، یا صرف آخرت بکن که خیر خدایی و آخرتی او به تو برسد. بی‌جا مصرف نکن امکانات را.

و الثالِثَةُ تُضِرُّ و لا تَنفَع لا تُرِدْها
کلمه‌ی سوم، اقدام سوم، حرف سوم که نه برای طلب حلال است و نه برای آخرت است، این نفع ندارد، ضرر هم دارد.

۱) الشافی، صفحه‌ی ۸۶۸

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ستاد

128نکته درباره مرثیه خوانی ده نکته هشتم

128 نکته در باره مرثیه خوانی



#روش_مرثیه_خوانی 8.


81. هنگام مرثیه خوانی به همه جمعیت نگاه کنیم تا توجه همگان را جلب نماییم. برای جلب توجّه و تأثیر بیشتر می‌توانیم در حدّ ضرورت و متناسب و هماهنگ با محتوای مرثیه از حرکات سر و صورت و دست استفاده کنیم.

82. برای مرثیه خوانی ترس به خود راه ندهیم، و از جمعیت زیادِ شنوندگان و شخصیت آنان هراسان نشویم.

83. در آغاز مرثیه خوانی ترس و لرز، دلهره و ضربان شدید قلب امری طبیعی است، از این رو یأس به خود راه ندهیم و مرثیه خوانی را در «جاهای مختلف» و در حضور «جمعیت‌های گوناگون» تمرین و دنبال کنیم تا ترس و دلهره ما از بین برود.

84. آثار و فواید معنوی مرثیه خوانی را به خاطر بیاوریم تا علاقه ما به خواندن مرثیه بیشتر شود. مرثیه نعمتی بزرگ است که متأسفانه برخی از آن غافلند.

85. اگر مرثیه را همراه با سخنرانی می‌خوانیم، مواظب باشیم که مرثیه ما ناقض سخنرانی مان نباشد؛ مثلاً، اگر در سخنرانی می‌گوییم: توبه در آخر عمر پذیرفته نمی‌شود، در این صورت نباید مرثیه حضرت حُرّ را بخوانیم. زیرا حضرت حرّ در آخر عمرش توبه کرد و امام حسین علیه السلام توبه او را پذیرفت.

86. هدف نهایی از مرثیه خوانی «گریاندن» نیست. اگر چه مرثیه همراه با گریه بهتر است.

87. مرثیه خوان باید آن چنان ورزیده باشد که اگر به او گفتند: سه دقیقه مرثیه خوانی کند، بتواند. چنانچه به وی گفتند: سی دقیقه مرثیه خوانی کند، باز هم بتواند.

88. اگر در آغاز راه هستیم به خود «تلقین» کنیم که می‌توانیم مرثیه خوانی نماییم، زیرا تلقین یکی از راه‌های تعلیم و تعلّم است.

89. در همه جا نباید مرثیه خواند، بلکه باید یا شرایط مرثیه خوانی موجود باشد یا شرایط آن را به وجود آورد و سپس مرثیه خواند.

90. مرثیه‌ها را مطابق فهم و موقعیت فردی، سنّی، زمانی و مکانی شنوندگان انتخاب کنیم و بخوانیم؛ مثلاً، برای نوجوانان مرثیه حضرت قاسم و برای کودکان مرثیه حضرت رقیه علیهاالسلام و برای بانوان مرثیه حضرت زینب علیها السلام را بخوانیم.





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ستاد

مدیریت انگیزش | بی انگیزگی ناشی از فقدان چالش



#مدیریت_انگیزش 9
#ویژه_مربیان_فرهنگی

#بی_انگیزگی_ناشی_از_فقدان_چالش

چالش عنصر اساسی دیگری در انگیزه است که برخی نویسندگان مانند دنیل پینک و میهای چیک‌سِنت‌میهایی (Mihaly Csikszentmihalyi) نویسنده‌ی کتاب «سیالی: روان‌شناسی تجربه‌ی بهینه» توجه ما را به آن جلب کرده‌اند. هنگام رودررویی با چالش‌ها نقطه‌ای خوشایند وجود دارد. چالش‌های بیش از حد سخت ترس‌های فلج‌کننده ایجاد می‌کنند و انگیزه را از بین می‌برند (مورد شماره ۱ را ملاحظه کنید). و وقتی سختیِ چالش‌ها ناچیز باشد فرد به سرعت دچار کسالت شده و حفظ انگیزه به کاری سخت بدل می‌شود. انسان‌ها ذاتا موجوداتی فعال و در حال رشد هستند و به چالش دائمی برای دست‌یابی به مهارت نیاز دارند. بدون چالش، خودِ ذاتی ما وارد عمل می‌شود و با بی‌انگیزه کردن‌مان این پیام را به ما می‌دهد که از مسیر مناسب‌مان دور افتاده‌ایم.

تعیین اهداف چالش‌برانگیز
اهداف‌ و طرح‌هایی که دنبال می‌کنید را مرور کنید. آیا آنها شما را به چالش وا می‌دارند؟ آیا برای رسیدن به این هدف‌ها و برنامه‌ها لازم است رشد کنید یا تنها در کنج آسایش‌تان با انجام کارهایی که می‌دانید از پسش برمی‌آیید مشغول درجا زدنید؟ سعی کنید اهداف‌تان را ارتقا بدهید تا کمی چالش‌برانگیزتر بشوند. در پروژه‌هایی که برای انجام آنها لازم است رشد کنید یا یکی دو مهارت تازه بیاموزید دخیل شوید، تا خودتان را در معرض محرک‌ها قرار بدهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ستاد

سواد رسانه ای | ده جمله کلیدی درباره رادیو و موسیقی

 سواد رسانه ای


#سواد_رسانه_ای

#محتوای_روشی

#جنگ_نرم


ده جمله کلیدی درباره رادیو و موسیقی:


1-    با رادیو آشتی کنید
هنوز هم قابل اعتماد ترین رسانه ای که با فرستنده ای کوچک و ارزان می تواند محدوده جغرافیایی وسیعی را پوشش دهد رادیو است

2-    با رادیو باشید و کار خودتان را بکنید
رادیو تنها حس شنوایی شما را درگیر می کند و دست شما را برای کار هایی مثل رانندگی ، آشپزی و ... باز می گذارد.

3-    رادیو های اینترنتی را دریابید
پادکست ها ارزان تولید می شوند قابلیت های مراجعه مجدد دارند و مخاطب قدرت انتخاب بیشتری در شنیدن دارد.

4-    از طریق رادیو کتاب بخوانید
رادیو از طریق نمایشنامه ها وکتابخوانی صوتی نقش مکمل را در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی ایفا می کند.

5-    به مسیقی عادت نکنید
هدف خود را از گوش دادن به موسیقی مشخص کنید و بعد هم نتایج و پیامدهای روحی و جسمی شنیدن موسیقی را مرور کنید.

6-    از کاربردهای متنوع رادیو استفاده کنید
سرگرمی ، اطلاع رسانی ، موسیقایی و آموزش از مهم ترین کارکردهای رادیو می باشد.

7-    به اثرات نا خود آگاه و خود آگاه موسیقی دقت کنید
همه اثرات موسیقی به راحتی قالب مشاهده نیست با تحقیقات پزشکی و روان شناسی ابعاد بیشتر آن مشخص می شود
موسوره سکی آهنگساز برجسته روسی می گویند موسیقی طوری بر اعصابم مسلط می‌شود که گاهی میگریاند اعضا و جوارح انسان بدون اختیار به حرکت درمی‌آورد مضمونی عاطفی می کنید من هیچگاه خود را به دست چیزی که من و برده خود کند و بر قلمرو حکومت کند نمی سپارند

اثرات مثبت موسیقی مفید:
‌أ.    ‌فعالیت بیشتر
‌ب.    ‌کاهش تنش در عضلات و تسکین درد ها
‌ج.    ‌کمک به تمرکز
‌د.    ‌آرامش روانی
‌ه.    ‌فراموش کردن موقتی مشکلات
‌و.    ‌احساس لذت روحی و ...
اثرات منفی موسیقی مخرب
‌أ.    ‌از دست دادن تعادل روحی و عصبی
‌ب.    ‌ناتوانایی در کنترل احساسات
‌ج.    ‌بد بینی
‌د.    ‌اضطراب و تپش قلب
‌ه.    ‌توهم و خیال پردازی
‌و.    ‌آسیب به دستگاه شنوایی
‌ز.    ‌اعتیاد به موسیقی

8-    با هدفون گوش کنید
در مکان های عمومی صدای موسیقی  خود را پایین بیاورید و حتی الامکان از هدفون استفاده کنید

9-    با هدفون گوش نکنید
برای جلوگیری از آسیب های شنوایی ، روزانه نهایتا یک ساعت از هدفون استفاده شده و سطح صدای آن نیز در حد 60 درصد باشد.

10-    به آهنگ گوش کنید
به جای «شنیدن» آهنگ سعی کنید که به « آن گوش کنیم » و نقاط ضعف و قوت آن را تشخیص دهید. ملودی مناسی باید ریتم بسیار کند و یا تندی نداشته باشد و با ضربان قلب هماهنگ باشد . در موسیقی با کلام هم باید آهنگ و کلام با هم تناسب داشته باشند. در هنگام گوش دادن به موسیقی به کلمات واشعار دقت کرده و در مورد درست و غلط بودن پیام های ارائه شده قضاوت کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ستاد

به انتظار نماز

#حدیث_مسجد
#عکس_نوشت
با کیفیت چاپ




به انتظار نماز




دریافت تصویر قابل چاپ
عنوان: به انتظار نماز
حجم: 1.58 مگابایت



پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:

نشستن در مسجد به انتظار نماز بعداز نماز...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ستاد

شرح حدیث اخلاق | محل مصرف اموال

#شرح_حدیث محل مصرف اموال


#بیان_و_تفسیر_روایات
#محتوای_تبلیغی
#مقام_معظم_رهبری



بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین

دریافت فیلم

http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/30021/13940202_5063.3gp

اِجعَلِ الدُّنیا دِرهَمَین (۱)
این دنباله‌ی فرمایشات جناب ابی‌ذر است. می‌فرماید که همه‌ی دنیا را دِرهَمَین [یعنی دو درهم] قرار بده؛

دِرهَماً أَنفَقتَهُ عَلَی عیَالِک وَ دِرهَماً قَدَّمتَهُ لِآخِرَتِک
یعنی همه‌ی موجودی خودت از دنیا -آنچه که از مال دنیا به دست می‌آوری- را به دو قسم تقسیم کن؛ قسم سومی نداشته باشد.
یک قسم آنچه که صرف می‌کنی برای زندگی خودت و عیالت که این یک امر لازم و واجبی است و باید انجام بدهی.
یک قسم هم آنچه که خرج می‌کنی برای آخرتت.

وَ الثّالِثُ یُضِرُّ وَ لَا یَنفَع لَا تُرِدهُ
اگر شق سومی، راه سومی برای خرج پیدا کردی، این ضرر می‌زند و فایده نمی‌رساند. «لَا تُرِدهُ» دنبال آن نرو، آن را اراده نکن.

حالا فرض بفرمایید این کارهای تشریفاتی زائدی که متأسفانه در بین مردم معمول است، انواع زوائد در زندگی ماها متأسفانه رایج است؛ در میان طبقات مختلف مردم؛ حالا چه مترفین و پول‌دارها و کسانی که مملو از مال دنیا هستند، چه حتی طبقات متوسط و آنهایی که دستشان برسد.
زوائد زیادی در زندگی هست، خرج می‌کنند، از سفر برمی‌گردند خرج‌های زائد می‌کنند، عروسی می‌کنند خرج‌های زائد می‌کنند، در عزا خرج‌های زائد می‌کنند، که نه خیر آن به امور اداره‌ی معیشت زندگی‌شان -اهل و عیال و زندگی متعارف مردم- می‌خورد، نه هم در راه خدا است؛ هیچ، تشریفات محض، اسراف محض.
می‌فرماید این آنی است که ضرر می‌رساند.

۱) الشافی، صفحه‌ی ۸۶۸


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ستاد

128نکته درباره مرثیه خوانی ده نکته هفتم

128 نکته در باره مرثیه خوانی



#روش_مرثیه_خوانی

71. کیفیت بعضی گریه کردن‌ها زننده است، از انجام چنین گریه‌هایی خودداری کنیم.

72. از دروغ‌ها و تحریفاتی که در مرثیه‌ها صورت گرفته است، با اطلاع باشیم تا آن‌ها را نخوانیم.

73. مواظب باشیم برای گریاندن مردم، مرثیه‌ها را کم، زیاد و تحریف نکنیم تا سوزناک شوند و مردم گریه کنند.

74. اگر نگاه جمعیت یا افراد خاصی مانع مرثیه خوانی ما می‌شود، می‌توانیم گاهی چشمان خود را روی هم بگذاریم.

75. توجّه داشته باشیم که مرثیه خوانی با زبان محاوره‌ای دلنشین‌تر از مرثیه خوانی با زبان مکاتبه‌ای است.

76. مرثیه خوان با تجربه‌ای می‌گفت: «مراثی و اشعار مربوط به آن را پیش از خواب حفظ کنید تا در ذهن شما کاملاً نقش ببندد.‌»

77. از هر حالت یا حرکتی که متناسب با مرثیه خوانی و شخصیت مرثیه خوان نیست، خودداری کنیم.

78. برای مرثیه خوانی و جاری ساختن اشک‌ها، سعی کنیم احساسات و عواطف شنوندگان را برانگیزانیم.

79. برای برانگیختن شور و احساس شنوندگان باید خودمان در هنگام مرثیه خوانی شور و سوز و احساس داشته باشیم.

80. بین محتوای مرثیه و شرایط و احساسات شنوندگان ارتباط برقرار کنیم، تا غم و اندوه بیشتری را احساس نمایند و بیشتر اشک بریزند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
ستاد