#پنجشنبه_ها_تفسیر_قرآن -تفسیر سوره مائده آیه 7

#تفسیر_قرآن

#زندگی_با_قرآن

#تفسیر_نور


سوره مائده آیه 7
وَ اذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ مِیثَقَهُ الَّذِى وَاثَقَکُم بِهِ إِذ قُلْتُمْ سِمِعْنَا وَ أَطَعْنَا وَاتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ عِلِیمُ بِذَاتِ الصُّدُورِ

ترجمه
و به یاد آورید نعمتى را که خداوند بر شما عطا کرده و پیمانى را که بطور محکم با شما بست، آنگاه که گفتید: شنیدیم و اطاعت کردیم. و از خداوند پروا کنید، زیرا که خدا از درون سینه‏ها آگاه است.

نکته ها
گرچه موضوع یاد نعمت و رعایت میثاقِ مطرح در آیه، یک هشدار کلّى و عمومى است، ولى ممکن است به دلایلى مسأله‏ى رهبرى جامعه اسلامى و اطاعت از او مراد باشد. آن دلایل عبارتند از:
1- رهبرى الهى، عهد ومیثاق خدایى است. داستان حضرت ابراهیم و درخواست امامت براى نسل خویش و پاسخ خدا که ظالمان به عهد من (امامت) نمى‏رسند، گواه بر این مطلب است. «لاینال عهدى الظالمین» [34]
2- پس از تعیین حضرت على علیه السلام به امامت در غدیر خم، آیه سوّم همین سوره نازل شد که امروز نعمتم را بر شما تمام کردم.
3- مردم در غدیر خم با على علیه السلام بیعت کردند و سمعاً و طاعةً گفتند. این آیه بار دیگر مردم را به وفادارى و پایدارى نسبت به رهبرى فرا مى‏خواند.
پیمان بر شنیدن و اطاعت کردن، «سمعنا و أطعنا» شامل همه پیمان‏هایى مى‏شود که انسان‏ها بطور طبیعى و فطرى به صورت قولى، یا عملى با انبیا داشته‏اند، مثل بیعت‏ها و شهادت‏هاى آنان به توحید و نبوّت.

34) بقره، 124.


پیام ها
1- تأکید این آیه بر مفاهیمى چون نعمت، میثاق، اطاعت، علم به ذات الصّدور، آن هم پس از آیه غدیر خم، مى‏تواند اشاره به فراموشى محتواى آیه سوّم و تخلّف از خط غدیر باشد. (چنانکه امام باقرعلیه السلام فرمود. [35] ) «واذکروا نعمةاللَّه...»
2- یاد نعمت‏هاى الهى لازم است. «واذکروا نعمة اللَّه»
3- یاد و یادآورى نعمت‏ها، میثاق‏ها، گفته‏ها و علم وآگاهى خدا، عامل و زمینه‏ى تقواست. «واذکروا نعمة اللَّه...»
4- به فکر پیمان‏شکنى نباشیم که خدا آگاه است. «اتّقوااللّه انّ‏اللّه‏علیم‏بذات‏الصّدور»

35) تفسیر نورالثقلین.