تفسیر سوره ملک آیه 25 - 26


#تفسیر_قرآن

#زندگی_با_قرآن

#تفسیر_نور



سوره 67. ملک آیه 25 - 26

آیه
وَیَقُولُونَ مَتَى‏ هَذَا الْوَعْدُ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ
قُلْ إِنَّمَا الْعِلْمُ عِندَ اللَّهِ وَإِنَّمَآ أَنَاْ نَذِیرٌ مُّبِینٌ‏

ترجمه
و (کفار، پیوسته از روى استهزاء) مى‏گویند: اگر راست مى‏گویید این وعده قیامت چه زمانى است؟
(به آنان) بگو: علم (به زمان قیامت) تنها نزد خداوند است و من تنها بیم دهنده آشکارم.

نکته ها
در قرآن، شش مرتبه جمله، «متى هذا الوعد» از زبان مخالفان آمده است و پیامبر در پاسخ آنان مى‏فرمودند: علم به قیامت فقط نزد خدا است.
علم غیب دو نوع است: نوعى که خداوند به برگزیدگان خود عنایت مى‏کند: «تلک من انباء الغیب نوحیها الیک»(20) یعنى آنچه گفتیم از خبرهاى غیبى است که به تو وحى کردیم.
و نوعى که فقط مخصوص خداست و حتّى انبیاى الهى به آن آگاهى ندارند، نظیر علم به زمان برپایى قیامت: «انّما العلم عنداللّه» چنانکه در دعا مى‏خوانیم: «بحق علمک الّذى استأثرت به لنفسک» به حق آن علمى که براى خود نگاه داشته‏اى.
ندانستن جزئیات و زمان وقوع قیامت دلیل بر انکار کلیّات آن نیست. اگر صداى زنگ در خانه بلند شد و شما کسى را که زنگ مى‏زند نمى‏بینید، دلیل آن نیست که بگویید کسى پشت در نیست.
20) هود، 49.


پیام ها
 1- کافر به دنبال بهانه است. (سؤال کردن از زمان وقوع قیامت، طفره رفتن از اصل قیامت است.) «متى هذا الوعد»
 2- دشمن از طریق طرح سؤال و تحقیر و استهزا در صدد تضعیف مکتب و رهبر آسمانى است، لذا انبیا را متّهم به دروغ‏گویى مى‏کنند. «متى هذا الوعد ان کنتم صادقین»
 3- هر دانستنى ارزش نیست، (اگر زمان قیامت را بدانیم براى گروهى که به آن زمان نزدیک‏ترند، سبب وحشت و اضطراب و براى گروهى که با آن فاصله طولانى دارند، سبب غفلت و فراموشى مى‏شود.) «انّما العلم عنداللّه»
 4- رسالت پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله خبر دادن از غیب نیست، بلکه هدایت و هشدار است. «انّما انا نذیر مبین»
 5 - سخن پیامبران، روشن و بدون ابهام و پیچیدگى است. «نذیر مبین»
 6- افراد مغرور و لجوج را باید با شیوه هشدار، ارشاد نمود و بشارت و تشویق درباره این‏گونه افراد کارساز نیست. «نذیر مبین»