تفسیر سوره ملک آیه 28


#تفسیر_قرآن

#زندگی_با_قرآن

#تفسیر_نور



سوره 67. ملک آیه 28

آیه
قُلْ أَرَءَیْتُمْ إِنْ أَهْلَکَنِىَ اللَّهُ وَمَن مَّعِىَ أَوْ رَحِمَنَا فَمَن یُجِیرُ الْکَافِرِینَ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ‏

ترجمه
(اى پیامبر!) بگو: اگر خداوند من و کسانى را که با من هستند نابود کند، یا بر ما رحم نماید، پس چه کسى کافران را از عذاب دردناک پناه مى‏دهد؟


نکته ها
در روایات مى‏خوانیم که کفّار مکّه آرزوى مرگ پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله و مسلمانان را داشتند. این آیه مى‏فرماید و بر فرض که آنان از دنیا بروند، چه کسى شما را از قهر خدا پناه خواهد داد؟
در سوره طور نیز این آرزو مطرح شده است: «ام یقولون شاعر نتربّص به ریب المنون»(32) آنان مى‏گویند: محمد شاعرى است که برایش حوادث تلخ و مرگ را انتظار مى‏کشیم. در آیه 12 سوره فتح نیز این آرزوى کفار مطرح شده است که پیامبر و مؤمنان از جبهه سالم برنگردد. «بل ظننتم ان لن ینقلب الرسول والمؤمنون الى اهلیهم»
مى‏گویند کودکى گریز پاى، مرگ استادش را از خداوند طلب مى‏کرد، پدرش به او گفت: اگر مى‏خواهى از درس و بحث خلاصى‏یابى، باید مرگ مرا از خداوند طلب کنى، زیرا اگر معلم تو بمیرد، من تو را نزد معلم دیگرى خواهم فرستاد.
32) طور، 30

پیام ها
1- شیوه احتجاج و گفتگوى با کفّار را از وحى یاد بگیریم. «قل ارایتم...»
 2- پیامبر امین وحى است. «قل...»، (حتى کلمه «قل» را حذف نمى‏کند.)
 3- در شیوه تبلیغ، گاهى حقایق را باید در قالب فرض مطرح کرد. «ان اهلکنى اللّه»
 4- کفار، همان گونه که نسبت به شخص پیامبر بغض و کینه دارند، نسبت به پیروان او هم کینه دارند. «اهلکنى اللّه و من معى»
 5 - مؤمن باید بین بیم و امید زندگى کند. «اهلکنى اللّه... او رحمنا»
 6- هیچ چیز و هیچ کس نمى‏تواند مانع نزول قهر الهى بر کفّار شود. «فمن یجیر الکافرین من عذاب الیم» (شعار بعضى از کافران، «و ما نحن بمعذّبین»(33) بود، یعنى ما گرفتار عذاب نمى‏شویم ولى قرآن مى‏فرماید آنان به عذاب دچار مى‏شوند.)
 7- کسى که براى اولیاى خداوند آرزوى درد و هلاکت کند، به عذاب دردناک گرفتار خواهد شد. «عذاب الیم»
33) شعراء، 138.