#بهداشت_صدا_در_مداحی حاج منصور ارضی




چکیده ای کاربردی از صحبت های دکتر ابوالفضل صالحی عضو انجمن علمی گفتار درمانی ایران

1- مصرف میوه و سبزیجات تازه به استثنای میوه‌های حاوی ترکیبات هسیتامین‌دار مانند خربزه و میوه‌‌هاییکه طبیعیت سرد دارند به بهداشت صدا در مداحی کمک می کنند. موادی مانند آب سیب یا ترکیباتی مانند محلول عسل در آب گرم نیز به نرم‌تر شدن سطح مخاط حنجره کمک می‌کند. چکاندن چند قطره آب لیموی تازه در آب با دمای معمولی، ویتامین ث مورد نیاز برای عملکرد مناسب تارهای صورتی را فراهم می‌آورد.

2- خوردن آب زیاد در طول روز (نه فقط قبل از مجلس) باعث نفوذ آب به عمق مخاط حنجره و نرم و مرطوب نگه داشتن تارهای صوتی می شود.

3- پرهیز کردن از سرخ کردنی ها، غذاهای پرادویه و تند، برای جلوگیری از التهاب حنجره ضروری است . همچنین خوردن مواد کافئین دار، بستنی یا شیر پرچرب باعث چسبندگی تارهای صوتی می شود که باید از آن پرهیز کرد.

4- استعمال دخانیات و انواع ترکیبات که به صورت دود یا ترکیبات شیمیایی که وارد سیستم تنفسی می‌شود نیز باعث از بین رفتن سلول‌های سطحی مخاط حنجره و در دراز مدت از بین رفتن تدریجی فیزیولوژی مخاط حنجره خواهد شد.

5- کم خوابی باعث علائمی در گرفتگی صدا و خستگی آن می شود ( در ایامی که مراسم زیاد دارید اصلا از خوابتان نزنید و در صورت امکان در فواصل مجالس برای استراحت دادن به حنجره کمی بخوابید. )

6- محافظت از حنجره نسبت در مقابل هوای سرد و خشک و گرد و غبار به سلامت آن کمک می کند.