سواد رسانه ای


#سواد_رسانه_ای

#محتوای_روشی

#جنگ_نرم


ده جمله کلیدی درباره نشریات:

1.    مجلات و نشریات انواع متنوعی دارد
‌أ.    علمی پژوهشی
‌ب.    تفریحی سرگرمی
‌ج.    آموزشی و تخصصی
‌د.    خبری
‌ه.    طنز و فکاهی
‌و.    کودک و نوجوان

2.    بازه انتشار نشریات مهم و متفاوت است
‌أ.    روزنامه
‌ب.    هفته نامه
‌ج.    ماه نامه
‌د.    فصلنامه
‌ه.    سالنامه
‌و.    گاه نامه

3.    تیتر همه چیز نیست
بسیاری از مردم هنگام عبور از دکه‌های روزنامه فروشی تنها نیم صفحه اول روزنامه ها و تیتر های درشت آنها را مطالعه  می‌کنند اما گاهی اوقات خبری که در صفحات داخلی روزنامه چاپ شده کاملاً با همان مطلب در صفحه اول تفاوت دارد و تیتر تنها برای جذب مخاطب انتخاب شده است.

4.    نشریه مناسب خودتان را انتخاب کنید
برای انتخاب نشریه به علاقه، نیاز و تخصص خودتان و اعتبار علمی و حرفه ای نشریه ها توجه کنید برای این کار می توانید به فهرست نشریات وزارت ارشاد مراجعه و یا با اشخاص باتجربه‌تر در این حوزه مشورت کنید.

5.    مطالب مورد نیاز و مفید را انتخاب و مطالعه کنید
تولید کنندگان یک نشریه در چینش مطالب ، طیفی از مخاطبان خود را در نظر می گیرند و تلاش می کنند با انتشار مطالب متنوع آن ها را راضی کنند.

6.    از تعصب و یک جانبه نگری در مطالعه و نقل اخبار از نشریات بپرهیزید
اگر نتها منبع کسب اطلاعات ما نشریه و یا مجله ای خاص باشد و چشم و گوشمان را روی اخبار و تحلیل های دیگر ببندیم و همه را دروغ و فریب بدانیم دچار یک جانبه نگری و تعصبات بی جا خواهیم شد.

7.    به آنچه نوشته نشده دقت کنید
گاهی چند خبر خاص به شیوه ای در کنار هم چیده و منتشر می شود که مفهوم خاصی را منتقل میکند.
برای مثال اگر یک روزنامه در صفحه سیاسی خود اخبار متعددی را از نقاط ضعف جناح خاصی  منعکس نماید و در همان صفحه خبری در مورد موفقیت جناح رقیب پرداخته باشد می‌توان نتیجه گرفت که نحوه چینش اخبار برای تقویت یک جناح سیاسی مشخص است.
8.    در بیان اخبار و مطالب نشریات اخلاق را رعایت کنید
گاهی وقت ها کم و زیاد کردن یک کلمه ، عوض کردن یک فعل یا گزینش بخش هایی از یک خبر ونقل آن ممکن است اصل خبر را به کلی دگرگون کند حواسمان باشد در برخی اخبار و نقل قول ها آبروی کسی درمیان است نکته دیگر در رعایت اخلاق رسانه ای نشریات ، ارجاع دادن و ذکر منبع خبر است.

9.    در دام شایعات گرفتار نشوید
برای این که در دام شایعات و اشتباهات رسانه ها نیفتید صحت و دقت یک خبر را از حداقل دو منبع بررسی کنید و به منبع خبر توجه کنید

10.    دست  به قلم شوید
در حوزه مورد علاقه و توانایی خودتان و برای نشریات مرتبط مطلب بنویسید ، در محل تحصیل یا اشتغال خودتان نشریه ای با تیراژ محدود راه بیندازید.