سواد رسانه ای


#سواد_رسانه_ای

#محتوای_روشی

#جنگ_نرم


ده جمله کلیدی درباره عکس:


عکس
1-    فیلم جای عکس را نمی گیرد
عکس نشان دهنده تاریخ زندگی جمعی ما و بهانه مرور خاطرات است. در قالب بندی هر صفحه فیلم باید از قواعد ترکیب بندی عکس استفاده شود و به نوعی یک فیلم بردار خوب در درجه اول باید عکاس خوبی باشد. عکس تصویر یک لحظه است؛ لحظه ای که می تواند از وقایع به یاد ماندنی زندگی شکار شده باشد.

2-    خطوط ، چشم بیننده را هدایت می کنند
خطوط در یک عکس می توانند چشم مخاطب را به طرف سوژه بکشانند ، از آن دور کنند و یا کاری کنند چشم در کل تصویر گردش کند ویا در مسیری حرکت کند.

3-    خطوط و نقاط طلایی را دریابید
اگر مستطیل کادر عکس را به سه قسمت مساوی از طول و عرض تقسیم کنیم خط های ایجاد شده را خطوط طلایی و محل برخورد آن ها را نقاط طلایی می گوییم که تاثیر گذارترین نقاط در عکس هستند.

4-    تعادل و تقارن در زیبایی تصویر موثر است
در اطراف ما تقارن والگو های بسیاری وجود دارد ، هم طبیعی و هم ساخته دست انسان ، آن ها می توانند در هر ترکیب بندی چشم نوازی به خصوص در شرایطی که انتظار نداریم به کار روند.
قرار دادن سوژه اصلی خارج از مرکز، مثل قانون یک سوم، باعث می شود که عکس زیباتر شود اما در قسمت دیگر عکس ممکن است یک ناحیه خالی به وجود آید که به مخاطب حس خوبی نمی دهد در نتیجه عکاس باید با اضافه کردن یک عنصر دیگر در تصویر تعادل ایجاد و ان ناحیه را پر کند.

5-    نشانه ها و معانی آن ها را بشناسید
نوع قالب بندی ، اندازه نما ، نحوه نور پردازی وترکیب رنگ تصویر می تواند معانی مختلفی را به بیننده القا کند.
‌أ.    اندازه نما:
نمای بسیار درشت = عاطفه، احساس، درام، حیات
نمای درشت = نزدیکی و صمیمیت
نمای متوسط = رابطه شخصی با سوژه

‌ب.    نورپردازی:
رنگ روشن = خوش بختی
رنگ تیره = یاس و ناامیدی
رنگ پرتضاد = تئاتری، دراماتیک
رنگ کم تضاد = واقع گرایانه، مستند

‌ج.    ترکیب بندی:
متقارن = دارای حالتی آرام
نامتقارن = برای نشان دادن زندگی روزمره، پویایی و بی نظمی

‌د.    رنگ:
گرم (زرد، نارنجی، قرمز) = خوش بینی، شوق، انگیزش
سرد (آبی، سبز، خاکستری) = بدبینی، آرامش، عقل
سیاه و سفید = واقع گرایانه، فعلیت


6-    به دام فتو شاپ نیوفتید
امکانات متنوع نرم افزارهای رایانه ای موجب شده تا عکس های دست کاری شده و جعلی و غیر واقعی را تولید و منتشر کنند . برخی از این تصاویر به قدر ی شبیه به واقعیت هستند که که مخاطب را به اشتباه می اندازند.

7-    به زاویه دوربین دقت کنید
نقطه دید ما تاثیر زیادی در ترکیب بندی عکس و به خصوص پیام تصویر دارد.
‌أ.    زاویه دید از بالا
هنگامی که دوربین بالاتر از سطح دید موضوع قرار گیرد تصویر موضوع کوچکتر و حقیر تر به نظر می‌رسد

‌ب.    زاویه دید همتراز با چشم
اگر دوربین در امتداد محور چشم عکاس و تراز بر خط افق باشد زاویه دید روبرو یا همتراز با چشم نامیده می شود در این زاویه دید تحریف یا اغراق در تصویر به وجود نمی‌آید و موضوع حالت طبیعی خود را طی می کند این حالت بیشتر در عکاسی چهره به کار میرود

‌ج.    زاویه دید از پایین
اگر دوربین هنگام عکاسی پایین تر از خط چشم موضوع قرار گیرد در ابعاد موضوع اغراق شده و با عظمت و شکوه بیشتری نمایان می شود اما اگر بسیار پایین باشد موضوع حالت مضحک و غول پیکر به خود میگیرد.

8-    امتحان و تجریه کنید
هر چه بیشتر عکس های دوستانه و خانوادگی و روزمره بگیرید بیشتر چشمانتان به کادر بندی عادت می کند آن گاه وقتی که یک اتفاق نادر در زندگی شما رخ دهد ، دومین اتفاق ، گرفتن بهترین عکس از آن لحظه است.

9-    گول مگاپیکسل را نخورید
یک عکس خوب فقط عکسی نیست که با یک دوربین خوب گرفته شده باشد و یک دوربین خوب هم لزوما دوربینی نیست که لنز 20 مگاپیکسلی داشته باشد . برای خرید دوربین باید به مشخصاتی مثل وزن ، ابعاد ، حسگر ، لنز و ... نیز توجه کرد.

10-    مفاهیم مهم مرتبط با دوربین عکاسی را بشناسید
نوردهی ، دیافراگم ، سرعت شاتر ، عدد حساسیت و تعادل سفیدی از عناوینی هستند که با تنظیم آن ها در دوربین عکاسی می توانید عکس خوبی بگیرید.