#روش_مرثیه_خوانی 8.
81. هنگام مرثیه خوانی به همه جمعیت نگاه
کنیم تا توجه همگان را جلب نماییم. برای جلب توجّه و تأثیر بیشتر میتوانیم در حدّ
ضرورت و متناسب و هماهنگ با محتوای مرثیه از حرکات سر و صورت و دست استفاده کنیم.
82. برای مرثیه خوانی ترس به خود راه ندهیم، و
از جمعیت زیادِ شنوندگان و شخصیت آنان هراسان نشویم.
83. در آغاز مرثیه خوانی ترس و لرز، دلهره و
ضربان شدید قلب امری طبیعی است، از این رو یأس به خود راه ندهیم و مرثیه خوانی را
در «جاهای مختلف» و در حضور «جمعیتهای گوناگون» تمرین و دنبال کنیم تا ترس و
دلهره ما از بین برود.
84. آثار و فواید معنوی مرثیه خوانی را به خاطر
بیاوریم تا علاقه ما به خواندن مرثیه بیشتر شود. مرثیه نعمتی بزرگ است که متأسفانه
برخی از آن غافلند.
85. اگر مرثیه را همراه با سخنرانی میخوانیم،
مواظب باشیم که مرثیه ما ناقض سخنرانی مان نباشد؛ مثلاً، اگر در سخنرانی میگوییم:
توبه در آخر عمر پذیرفته نمیشود، در این صورت نباید مرثیه حضرت حُرّ را بخوانیم.
زیرا حضرت حرّ در آخر عمرش توبه کرد و امام حسین علیه السلام توبه او را پذیرفت.
86. هدف نهایی از مرثیه خوانی «گریاندن» نیست.
اگر چه مرثیه همراه با گریه بهتر است.
87. مرثیه خوان باید آن چنان ورزیده باشد که اگر
به او گفتند: سه دقیقه مرثیه خوانی کند، بتواند. چنانچه به وی گفتند: سی دقیقه
مرثیه خوانی کند، باز هم بتواند.
88. اگر در آغاز راه هستیم به خود «تلقین» کنیم
که میتوانیم مرثیه خوانی نماییم، زیرا تلقین یکی از راههای تعلیم و تعلّم است.
89. در همه جا نباید مرثیه خواند، بلکه باید یا
شرایط مرثیه خوانی موجود باشد یا شرایط آن را به وجود آورد و سپس مرثیه خواند.
90. مرثیهها را مطابق فهم و موقعیت فردی، سنّی،
زمانی و مکانی شنوندگان انتخاب کنیم و بخوانیم؛ مثلاً، برای نوجوانان مرثیه حضرت
قاسم و برای کودکان مرثیه حضرت رقیه علیهاالسلام
و برای بانوان مرثیه حضرت زینب علیها السلام را بخوانیم.