روش سخنرانی - شرایط عمومی ایجاد انگیزه
#ایجاد_انگیزه
شرایط عمومی ایجاد انگیزه
1 - ارزشمندی محتوی: یعنی محتوای انتخاب شده برای شروع در منبر در نزد مخاطب ارزش فوق العاده ای داشته باشد بطوری که مخاطب را با مباحث از همان ابتدا درگیر نماید ، به عبارت دیگر کلمات آغازین سخنران ، هم مورد قبول مخاطبین باشد و هم جذابیت خیلی زیادی داشته باشند. مثلا در شروع برای مخاطبین مذهبی ، استفاده از کلماتی که بار مذهبی دارند ، ارزش زیادی دارد و برای آنان جذاب است اما استفاده از همین کلمات مذهبی برای مخاطبینی که رنگ و بوی مذهبی آنها کم است ، ارزش زیادی ندارد و ایجاد انگیزه نمی کند در حالی که اگر شروع با استفاده از کلمات انگلیسی و عبارات علمی و جدید و به روز باشد ، برای آنها ایجاد انگیزه می کند.
2 - ارتباط با موضوع بحث: داستان یا سوالات مطرح شده در ابتدای منبر یا بیان ضرورت مطلب و تعریف از مطلب با موضوع اصلی منبر ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.
3 - تناسب با ظرفیت و حوصله مخاطب
4 - تناسب با ادبیات و انشاء مخاطب
آموزش روش سخنرانی