#تفسیر_قرآن
#زندگی_با_قرآن
#تفسیر_نورسوره 67. ملک آیه 5
وَلَقَدْ زَیَّنَّا السَّمَآءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُوماً لِّلشَّیَاطِینِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِیرِ
ترجمه
و همانا ما آسمان دنیا را با چراغ هایى زینت دادیم و آن را وسیله راندن شیاطین قرار دادیم و براى آنها عذاب فروزان آماده کردیم.
نکته ها
«طِباق»، یا مصدر «طابق» یا جمع «طَبَق» است؛ در صورت اول «سبع سماوات طباقا» به معناى آن است که آسمانها متناسب و مطابق یکدیگرند و در صورت دوم به معناى آن است که آسمانها هفت طبقه بر فراز یکدیگرند.
«تفاوت» از «فوت» به معناى بروز اختلال و ناهماهنگى و «فُطور» به معناى شکاف از طول است. «خاسئاً» به معناى خسته و ناکام و «حسیر» به معناى ناتوان است.
تلخىها و کمبودها در نزد انسانهاى سطحى ناگوار به نظر مىآید و گرنه محقّقان به هر چیز با دیده مثبت مىنگرند. ترشى و فلفل براى کودک ناگوار است، ولى براى والدین او، ترشى به اندازه مربّا، ارزشمند است.
«مصباح» از «صبح»، وسیلهاى است که شب را همانند صبح، روشن کند، مانند چراغ.
در این آیات، سه تعبیر در مورد ستارگان آسمان آمده است. 1. مصباح و چراغ؛ 2. زینت و جلوه؛ 3. رجم شیاطین.
در آیات هفتم و هشتم سوره صافّات خواندیم که شیطانها براى استراق سمع و شنود اخبار آسمان، قصد نفوذ به آن جا را دارند ولى هر بار مورد هدف قرار مىگیرند و رانده مىشوند و این گونه ستارگان وسیله حفظ آسمان هستند.
پیام ها
1- نظام آفرینش بر اساس رحمت خداوند است. «فى خلق الرّحمن»
2- نظام موجود، نظام احسن است و در نظام آفرینش، هیچ نقص و کمبودى وجود ندارد. «ماترى فى خلق الرّحمن من تفاوت»
3- خداشناسى باید بر اساس نظر و دقت باشد، تا ایمان انسان به عظمت هستى و قدرت آفریدگار بیشتر شود. «فارجع البصر... ثمّ ارجع البصر»
4- براى کسب معرفت، یک بار دیدن و نظر کردن کافى نیست. «فارجع البصر... ثمّ ارجع البصر کرّتین» (در این آیه کلمه «ترى» دو بار و کلمه «بصر» سه بار همراه با لفظ «کرّتین» تکرار شده است.)
5 - خداوندى که کار خود را محکم و حکیمانه انجام داده است، از دقّت نظر دیگران نگران نیست، بلکه دیگران را به بازدید دعوت مىکند. «فارجع البصر... ثم ارجع البصر»
6- خداوند از آفریدن خسته نمىشود: «و ما مسّنا من لغوب»(9) ولى چشم ما از نگاه به آفریدههاى او خسته مىشود. «ینقلب الیک البصر خاسئاً و هو حسیر»
7- زینت، یکى از خواستههاى فطرى بشر است. (یکى از نعمتهاى ستارگان، زینت بودن آنها شمرده شده است. «زیّنا السّماء الدنیا»
8 - آفریدههاى الهى در عین استوارى و استحکام، «سبعاً شداداً»(10) از زینت ویژهاى برخوردارند. (در معمارى علاوه بر استحکام ساختمان، زیبایى نماى بنا نیز باید مورد توجّه باشد.) «زیّنا السّماء الدنیا»
9- آفریدههاى الهى داراى کاربردهاى گوناگونى هستند. «مصابیح - رجوماً»
10- در برابر دشمن نباید انفعالى برخورد کرد؛ برخورد ما با دشمن باید تهاجمى باشد. «رجوماً للشیاطینً»
11- شیاطین به آسمانها نیز طمع دارند. «رجوماً للشیاطین»
12- شیاطین، ضربه پذیرند. «رجوماً للشیاطین»