#تفسیر_قرآن
#زندگی_با_قرآن
#تفسیر_نورسوره 67. ملک آیه 6-8
وَلِلَّذِینَ کَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ
إِذَآ أُلْقُواْ فِیهَا سَمِعُواْ لَهَا شَهِیقاً وَهِىَ تَفُورُ
تَکَادُ تَمَیَّزُ مِنَ الْغَیْظِ کُلَّمَآ أُلْقِىَ فِیهَا فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَآ أَلَمْ یَأْتِکُمْ نَذِیرٌ
ترجمه
و براى کسانى که به پروردگارشان کفر ورزند عذاب جهنّم است که بد بازگشتگاهى است.
هنگامى که به دوزخ پرتاب شوند، خروش نابهنجار آن را مىشنوند در حالى که جوشش و فوران دارد.
نزدیک است از شدت خشم، پاره پاره شود، هرگاه گروهى در آن افکنده شوند، نگهبانان دوزخ از آنان پرسند: آیا هشدار دهندهاى به سراغ شما نیامد؟
نکته ها
«اُلقوا» از «القاء» به معناى پرتاب شدن بدون اختیار است.
«شَهیق» به زشتترین و ناخوشایندترین صداها، همچون صداى گوش خراش خران گفته مىشود. «تَفور» از فوران، بیانگر شعلههاى عظیم دوزخ است که مىجوشد و بالا مىآید.
صداى ناخوشایند «شهیق» از خود دوزخ است، «لها شهیقا» و اهل دوزخ نیز شهیق دارند، چنانکه در آیه 106 سوره هود مىخوانیم: «لهم فیها زفیر و شهیق»
پیام ها
1- غضب و غیظ، گاهى به حدّ انفجار مىرسد. «تکاد تمیّز من الغیظ»
2- دوزخیان، به درون آتش پرتاب مىشوند. «القوا فیها»
3- عذاب جهنم، همراه با تحقیر است: «القوا فیها»، گوشخراش است: «سمعوا لها شهیقا» و همراه با سؤال توبیخ است. «سئلهم خزنتها»
4- عذاب الهى بعد از اتمام حجت است. «الم یأتکم نذیر»