تفسیر سوره ملک آیه 9 - 11


#تفسیر_قرآن

#زندگی_با_قرآن

#تفسیر_نور

سوره 67. ملک آیه 9-11
قَالُواْ بَلَى‏ قَدْ جَآءَنَا نَذِیرٌ فَکَذَّبْنَا وَقُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِن شَىْ‏ءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِى ضَلاَلٍ کَبِیرٍ
وَقَالُواْ لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِى  أَصْحَابِ السَّعِیرِ
فَاعْتَرَفُواْ بِذَنبِهِمْ فَسُحْقاً لِّأَصْحَابِ السَّعِیرِ

ترجمه
گویند: چرا، همانا هشداردهنده به سراغ ما آمد، ولى ما تکذیب کردیم و گفتیم: خداوند چیزى نازل نکرده است و شما جز در گمراهى بزرگى نیستید.
و گویند: اگر ما (حق را) مى‏شنیدیم یا تعقل مى‏کردیم، در زمره اهل آتش نبودیم.
پس به گناه خود اعتراف نمایند، پس لعنت بر اهل آتش باد.


نکته ها
در این سه آیه، به سه اعتراف کافران در قیامت اشاره شده است:
الف) اعتراف به آمدن انبیا و تکذیب آنان. «بلى قد جاءنا نذیر فکذّبنا»
ب) اعتراف به عدم تعقل و استماع سخن حق. «لو کنّا نسمع او نعقل»
ج) اعتراف به ارتکاب گناه. «فاعترفوا بذنبهم»
در آیه 26 سوره فصّلت مى‏خوانیم که مخالفان مى‏گفتند: «لا تسمعوا لهذا القرآن» به این قرآن گوش فراندهید ولى در آن روز خواهند گفت: اى کاش گوش مى‏دادیم! «لو کنّا نسمع»


پیام ها
1- خداوند که هدفش تکامل معنوى انسان است، باید رهبر آسمانى بفرستد وگرنه این هدف عملى نمى‏شود. «قالوا بلى قد جاءنا نذیر»
 2- نتیجه انکار عمدى و آگاهانه دین دوزخ است. «القوا فیها... جاءنا نذیر فکذّبنا»
 3- خلافکار کار خود را توجیه مى‏کند. (کافران براى توجیه تکذیب خود مى‏گفتند: اصلاً خدا چیزى نازل نکرده است.) «فکذّبنا وقلنا ما نزّل اللّه من شى‏ء»
 4- ریشه تکذیب، عدم تعقّل است. «کذّبنا... لو کنّا نسمع او نعقل» (تعالیم اسلام مطابق با عقل است، اگر تعقل مى‏کردیم مؤمن مى‏شدیم.)
 5 - عقل واقعى آن است که انسان حق را بشنود، بپذیرد و پیروى کند تا از قهر الهى خود را نجات دهد. «لو کنّا نسمع او نعقل ما کُنّا فى اصحاب السّعیر»
 6- روحیه لجاجت به جایى مى‏رسد که گمراهان، به پیامبران الهى نسبت گمراهى مى‏دهند، آنهم گمراهى بزرگ! «ان انتم الاّ فى ضلال کبیر»
 7- اعتراف به گناه در دنیا ممکن است سبب عفو شود، ولى در آخرت هرگز. «فاعترفوا بذنبهم... اصحاب السّعیر»
 8 - کفّار در قیامت هم شکنجه جسمى مى‏شوند: «اصحاب السعیر»، هم شکنجه روحى. «سُحقاً» (دور بودن از رحمت الهى)