#تفسیر_قرآن
#زندگی_با_قرآن
#تفسیر_نورسوره 67. ملک آیه 12-14
إِنَّ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَیْبِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ کَبِیرٌ
وَأَسِرُّواْ قَوْلَکُمْ أَوْ اجْهَرُواْ بِهِ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
أَلَا یَعْلَمُ مَنْ خَلَقَ وَهُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ
ترجمه
همانا کسانىکه از پروردگارشان در نهان مىترسند، برایشان آمرزش و پاداشى بزرگ است.
گفتارتان را پنهان کنید یا آشکار سازید، (تفاوتى ندارد) همانا او به آنچه در سینه هاست آگاه است.
آیا کسى که آفرید، (از حالات آفریده خود) آگاه نیست؟ در حالى که او باریک بین و آگاه است.
نکته ها
طبق روایتى از تفسیر نورالثقلین امام رضاعلیه السلام فرمود: مراد از لطیف، کوچکى ونازکى نیست، بلکه مراد آن است که علم خدا در اشیا نفوذ دارد ولى درک او از سوى دیگران ممتنع است.
پیام ها
1- در شیوه تربیت باید توبیخ بدان و تشویق خوبان در کنار هم باشد تا مورد مقایسه قرار گیرد. (آیات قبل سخن از کیفر دوزخیان بود و این آیه از بهشتیان سخن مىگوید.) «انّ الّذین یخشون ربّهم»
2- خشیت از خداوند زمانى کارساز است که دائمى باشد. «یخشون» فعل مضارع و نشانه استمرار است.
3- پاک شدن از گناهان، زمینه دریافت الطاف الهى است. «لهم مغفرة و اجر کبیر»
4- تقوا و خشیت واقعى آن است که انسان در درون خود نیز از خدا پروا داشته باشد، وگرنه تقواى ظاهرى، تظاهرى بیش نیست. «یخشون ربّهم بالغیب»
5 - ریا و نفاق را کنار بگذاریم که خدا به باطنها آگاه است. «علیم بذات الصدور»
6- پنهان بودن، در علم عمیق خداوند، اثرى ندارد. او تمام نیّتها و راز دلها را مىداند. «انّه علیم بذات الصدور» («علیم» نشانه علم عمیق و گسترده است.)
7- علم خداوند به مخلوقات، به خاطر خالقیّت اوست. (کسىکه چیزى را ساخته و آفریده، از حالات آفریده خود آگاه است.) «الا یعلم من خلق»
8 - ایمان به علم خداوند، بهترین عامل بازدارنده از نفاق و نهان کارى است. «اسرّوا قولکم اواجهروا به... الا یعلم...»
1- در شیوه تربیت باید توبیخ بدان و تشویق خوبان در کنار هم باشد تا مورد مقایسه قرار گیرد. (آیات قبل سخن از کیفر دوزخیان بود و این آیه از بهشتیان سخن مىگوید.) «انّ الّذین یخشون ربّهم»
2- خشیت از خداوند زمانى کارساز است که دائمى باشد. «یخشون» فعل مضارع و نشانه استمرار است.
3- پاک شدن از گناهان، زمینه دریافت الطاف الهى است. «لهم مغفرة و اجر کبیر»
4- تقوا و خشیت واقعى آن است که انسان در درون خود نیز از خدا پروا داشته باشد، وگرنه تقواى ظاهرى، تظاهرى بیش نیست. «یخشون ربّهم بالغیب»
5 - ریا و نفاق را کنار بگذاریم که خدا به باطنها آگاه است. «علیم بذات الصدور»
6- پنهان بودن، در علم عمیق خداوند، اثرى ندارد. او تمام نیّتها و راز دلها را مىداند. «انّه علیم بذات الصدور» («علیم» نشانه علم عمیق و گسترده است.)
7- علم خداوند به مخلوقات، به خاطر خالقیّت اوست. (کسىکه چیزى را ساخته و آفریده، از حالات آفریده خود آگاه است.) «الا یعلم من خلق»
8 - ایمان به علم خداوند، بهترین عامل بازدارنده از نفاق و نهان کارى است. «اسرّوا قولکم اواجهروا به... الا یعلم...»