رساله آموزشی - شرایط وضو(بخش اول)
#رساله_آموزشی_بخش_نوزدهم
#شرایط_وضو
شرایطی که به وضو گیرنده برمیگردد:
الف) با قصد قربت وضو بگیرد (نیت)
ب) استعمال آب برای او مانعی نداشته باشد.
شرایطی که به آب وضو برمیگردد:
الف) آب وضو مطلق باشد.
ب) آب وضو پاک باشد.
ج) آب وضو مباح باشد (غصبی نباشد)
شرایطی که به ظرف وضو برمیگردد:
الف) مباح باشد
شرایطیکهبه اعضای وضو برمیگردد:
الف) پاک باشد.
ب) مانعی از رسیدن آب در آن نباشد.
شرایطی که به کیفیت وضو برمیگردد:
الف) ترتیب را در شستن و مسح کردنها رعایت کند (ترتیب)
ب) کارهای وضو را پشت سر هم انجام دهد (موالات(
ج) کارهای وضو را خودش در حال اختیار انجام دهد (مباشرت)
شرایطی که به زمان وضو برمیگردد:
به مقدار وضو و نماز وقت باقی باشد.
۱. نیت
وضو را باید با قصد قربت به جا آورد یعنی به این نیت که این عمل مخصوص را برای انجام فرمان خداوند انجام میدهد، پس اگر از روی تظاهر یا برای خنک شدن، همهی کارهای وضو را انجام دهد، وضو باطل است.
۲. استعمال آب برای او مانعی نداشته باشد
کسی که میترسد اگر وضو بگیرد مریض شود یا اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه بماند، نباید وضو بگیرد.
۳. آب وضو مطلق باشد
آب وضو باید مطلق باشد، بنابراین وضو با آب مضاف باطل است.
۴. آب وضو پاک باشد
آب وضو باید پاک باشد، بنابراین وضو با آب نجس، باطل است.
توجه:
کسی که پس از جستجوی آب، آب آلوده و کثیفی را پیدا کند اگر آن آب، پاک و مطلق باشد و استعمال آن ضرری نداشته باشد و خوف ضرر هم در بین نباشد واجب است وضو بگیرد و نوبت به تیمم نمیرسد.
۵. آب وضو مباح باشد
آب وضو باید مباح باشد، بنابراین وضو با آب غصبی جایز نیست.
توجه:
مکانی که آب آن برای وضو گرفتن همهی نماز گزاران به طور مطلق قرار داده شده است، استفاده از آن اشکال ندارد.
وضو در مساجد و مراکز و ادارات دولتی که دولت در سایر کشورهای اسلامی بنا میکند جایز است و مانع شرعی ندارد.
هرگاه سازمان آب، نصب پمپ فشار و استفاده از آن را ممنوع کند، نصب پمپ و استفاده از آن جایز نیست و وضو با آبی که به وسیلهی پمپ به دست میاید محل اشکال است، حتی برای ساکنان طبقات بالای ساختمانها که به دلیل ضعیف بودن فشار آب مجبورند از پمپ استفاده کنند.
هر یک از مشترکین ساختمانهای مسکونی و غیر مسکونی، از نظر شرعی به مقداری که از امکانات مشترک استفاده میکند، نسبت به هزینهی خدمات (از قبیل هزینهی آب سرد و گرم، تهویه، نگهبان و مانند آن) مدیون است، و اگر از پرداخت پول آب امتناع کند وضوی او محل اشکال بلکه باطل است.