#سه_شنبه_ها رساله آموزشی - غایات وضو




#رساله_آموزشی_بخش_بیستم

#سایر_احکام_وضو



۱. شرط صحت عمل یعنی اگر عمل بدون وضو، انجام شود صحیح نیست:
      - همه‌ی نمازهای واجب و مستحب (به جز نماز میت)
      - اجزای فراموش شده‌ی نماز (سجده و تشهد)
      - طواف واجب
۲. شـرط جواز عمل (حرام نبودن) یعنی اگر آن عمل بدون وضو انجام گیرد حرام است:
      - مس خط قرآن
      - مس اسما و صفات مخصوص خداوند
      - مس اسمای انبیا و ایمه‌ی معصومین (ع) به احتیاط (واجب)
۳. شرط کمال عمل، مانند وضو برای قرائت قرآن
۴. شرط تحقق عمل،‌مانند وضو برای با طهارت بودن
۵. رفع کراهت عمل،‌مانند غذا خوردن در حال جنابت که با وضو، کراهت آن برداشته می‌شود
توجه:
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif وضو، شرط صحت همه‌ی نمازهای واجب و مستحب و اجزای فراموش شده‌ی آن است، بنابراین هیچ نمازی بدون وضو صحیح نیست مگر نماز میت که وضو برای آن لازم نیست.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif وضو، شرط صحت طواف واجب خانه‌ی خدا است و بدون آن طواف واجب باطل است. منظور از طواف واجب، طوافی است که جزیی از حج یا عمره است، گر چه آن حج یا عمره مستحب باشد، ولی در طواف مستحب که در غیر حج و عمره کسی انجام دهد وضو لازم نیست.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif وضو گرفتن برای خواندن نماز واجب، اگر عرفاً نزدیک داخل شدن به وقت آن باشد اشکال ندارد.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif وضو به قصد با طهارت بودن، از نظر شرعی مستحب و مطلوب است و خواندن نماز با وضوی مستحب جایز است.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif مستحب است انسان در همه حال با وضو باشد مخصوصاً در هنگام ورود به مسجد و مشاهد مشرفه و تلاوت قرآن و هنگامی که می‌خواهد بخوابد و بعضی اوقات دیگر.
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif بعد از آن که وضو به طور صحیح محقق شد، تا زمانی که باطل نشده است، انجام هر عمل مشروط به طهارت با آن جایز است، بنابر این لازم نیست برای هر نمازی وضوی جداگانه بگیرد، بلکه می‌تواند با یک وضو تا زمانی که باطل نشده هر مقدار نماز که بخواهد بخواند.