#یکشنبه_ها_فن_رثا -حلقه اتصال از سخنرانی به مرثیه

#فن_رثا

#آموزش_مهارتهای_مداحی



12 – نوشتن حلقه اتصال از سخنرانی به مرثیه
گاهی سخنران ، مطالب سخنرانی را تمام کرده و از مخاطبین تقاضای فرستادن صلوات می کند سپس بطور مستقل مرثیه ای می خواند و گاهی سخنران در انتهای سخنرانی خود از موضوع و مطالب سخنرانی بصورت هنرمندانه با مرثیه ارتباط و پیوند قوی ایجاد می کند بطوریکه مستمعین احساس نمی کنند که سخنرانی تمام شده بلکه بصورت غیر مستقیم در مرثیه قرار می گیرند و ناگهان متوجه می شوند که سخنران در حال مرثیه خوانی است.


مثال1 : مرثیه امام حسین(ع) :

موضوع: مقام رضا
عرض کردیم مقام رضا یعنی هر چه خدا بخواهد هر بلایی نازل شود هر آزمایش و امتحانی گرفته شود راضی بود، و تحمل کرد ، شکایت نکرد ، یکی از مصادیق بارز و نمونه کامل مقام رضای خداوند ، وجود نازنین امام حسین (ع) است بلا می دید صبر می کرد ، مصیبت می دید می فرمود الهی رضا بقضائک ، صبرا علی بلائک ، لا معبود سواک یا غیاث المستغیثین خدا هر چه خواست امام فرمود چشم ، داغ جوان! راضیم ، شش ماهه! راضیم و ...
حالا بیایید به یاد امام راحل ، شهدا ، اموات دلها رو ببریم کربلا یه سلامی و عرض ادبی!


مثال2 : مرثیه حضرت عباس(ع) :

موضوع: ولایت پذیری
ولایت پذیری یعنی ذوب شدن در ولایت ، چشم به اشاره ولی خدا داشتن ، نمونه بسیار کامل آن قمر منیر بنی هاشم ابالفضل العباس(ع) است ، فقط گوش به فرمان امام دارد ، گوش به ولی زمانش ، فقط چشم به اشاره او دوخته ، آب نمی نوشد چون ولی خدا تشنه است می فرماید والله لا اَذُوقُ الماءَ و سیِّدی الحسین عطشاناً. 
حالا بیایید به یاد امام راحل ، شهدا ، اموات دلها رو ببریم کربلا یه سلامی و عرض ادبی!