#انتخابات_ریاست_جمهوری

#شاخص_های_انتخاب


الگوی پیشرفت اسلامی

اداره کشور نمی تواند بدون الگو و مدل متناسب با شرایط زمان و مکانی باشد لذا از همین رو «در دهه‌ى اول,[انقلاب]، پیشرفت را بسیارى از انقلابیون در الگوى چپ؛ چپ دهه‌ى شصت، یعنى الگوى گرایشمند به سوسیالیسم میدیدند. هر کس هم مخالفت میکرد، یک تهمتى، لکه‌اى، چیزى متوجهش میکردند. یک عده‌اى از مسئولین، دست‌اندرکاران، فعالین عرصه‌ى کار در جمهورى اسلامى، نگاهشان نگاه حاکمیت دولت و مالکیت دولت بود؛ خوب، این نگاه، نگاه غلطى بود. نگاه به پیشرفت کشور از زاویه‌ى دید تفکر شرقىِ سوسیالیستىِ چپ محسوب میشد؛ این غلط بود. البته غلط بودن این خیلى زود فهمیده شد، حتّى آن کسانى که آن روز مروج همین دیدگاه بودند، ناگهان صد و هشتاد درجه برگشتند! آن افراط به یک تفریط حالا تبدیل شد.

یک برهه‌اى از زمان، نگاه به پیشرفت، نگاه غربى بود؛ یعنى همان راهى که آنها رفتند، اینها هم باید بروند؛ تصورشان این بود. خودشان را در حدِ انگلیس و فرانسه و آلمان هم نمیدیدند؛ در حد همین کشورهائى مثل کره‌ى جنوبى میدیدند. این هم رد شد. امروز در ذهن و فکر مسئولان و به صورت یک گفتمان عمومى در ذهن نخبگان و فرزانگان، نقشه‌ى پیشرفت غربى کشور ردشده است؛ غلط از آب درآمده است. علتش هم این است که انتقاد از نقشه‌ى پیشرفت به شیوه‌ى غربى، امروز مخصوص ملتهاى شرق نیست، مخصوص ما نیست؛ خودِ اندیشمندان غربى، خودِ فرزانگان غربى، زبان به انتقاد گشوده‌اند؛ هم در زمینه‌هاى اقتصادى، هم در زمینه‌هاى اخلاقى، هم در زمینه‌هاى سیاسى. همان چیزى که به آن افتخار میکردند به عنوان لیبرال دموکراسى، امروز مورد انتقاد است؛ پس این هم نقشه‌ى پیشرفت نیست. امروز ما اینها را میدانیم. البته نقشه‌ى پیشرفت اسلامى - ایرانى چیست؟ این باید تدوین شود، باید روشن شود، باید ابعاد و زوایایش مشخص شود؛ این کار به طور کامل انجام نگرفته است و باید بشود. اما همینى که ما فهمیده‌ایم که باید برگردیم به نقشه‌ى اسلامى - ایرانى، این خودش موفقیت بزرگى است. این موفقیت را امروز داریم.»[1]

اما باید توجه داشت که بهترین جا برای طراحی و تدوین الگوی پیشرفت اسلامی دولت است[2] از همین رو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نمیتوانند نسبت به موضوع الگوی پیشرفت بیتفاوت باشند لذا اصلیترین شاخص، نگاه کاندیدای ریاست جمهوری به موضوع "الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت" است که بسیاری از موضوعات دیگر زیرمجموعه آن محسوب میشوند.[3]« مسئله‌ى تدوین الگوى اسلامى - ایرانى براى پیشرفت، یکى از مسائل کلان ماست؛ که البته این مسئله در دل خود، ده‌ها مسئله دارد.»[4]




[2] - بیانات در دیدار اعضاى هیئت دولت1388/06/18

«طراحى و تدوین الگوى پیشرفت اسلامى ایرانى، به نظر من در هیچ جائى جز دولت وجود ندارد. هر چه انسان فکر میکند که کجا این کار را میشود انجام داد، به نظر میرسد تنها جائى که میتواند این را انجام بدهد، همین دستگاه‌‌‌‌‌‌هاى دولتى است. واقعاً از افراد متفکر هم استفاده بشود و بنشینند الگوى پیشرفت را طراحى کنند. چون این دهه، دهه‌‌‌‌‌‌ى پیشرفت و عدالت است.»

[3] - بیانات در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی1389/09/10

«اگر ما توانستیم به حول و قوه‌ى الهى، در یک فرایند معقول، به الگوى توسعه‌ى اسلامى - ایرانىِ پیشرفت دست پیدا کنیم، این یک سند بالادستى خواهد بود نسبت به همه‌ى اسناد برنامه‌اى کشور و چشم‌انداز کشور و سیاستگذارى‌هاى کشور. یعنى حتّى چشم‌اندازهاى بیست‌ساله و ده‌ساله که در آینده تدوین خواهد شد، باید بر اساس این الگو تدوین شود؛ سیاستگذارى‌هائى که خواهد شد - سیاستهاى کلان کشور - باید از این الگو پیروى کند و در درون این الگو بگنجد.»

[4] -بیانات در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی1389/09/10

« مسئله‌ى تدوین الگوى اسلامى - ایرانى براى پیشرفت، یکى از مسائل کلان ماست؛ که البته این مسئله در دل خود، ده‌ها مسئله دارد.»