رساله آموزشی - تقلید و اقسام آن

بسم الله الرحمن الرحیم

#رساله_آموزشی_بخش_سوم

#تقلید_و_اقسام_آن

🔴تقلید بر کسی واجب است که واجد سه شرط باشد
1. مکلف باشد( مکلف به کسی گویند که واجد شرائط تکلیف باشد

شرائط تکلیف عبارت است از
1.بلوغ 2.عقل 3.قدرت)
2. مجتهد نباشد(کسی که احکام شرعی را از مدارک و منابع معتبر استخراج می کند)
3. محتاط نباشد(عمل به گونه که یقین کند وظیفه شرعی خود را انجام داده است مانند اینکه اگر بعضی از مجتهدان کاری را حرام می دانند و بعضی حرام نمی دانند انجام ندهد).

🔵از آن جایی که عمل به احتیاط مستلزم شناسایی موارد و چگونگی احتیاط و صرف وقت بیشتر است، بهتر آن است که مکلف در احکام دین از مجتهد جامع الشرائط تقلید کند.

.
🔴اقسام تقلید
تقلید از میت از یک نظر بر دو قسم است:
1.تقلید ابتدائی( یعنی تقلید کردن از مجتهد مرده بدون ان که قبلا در زمان حیات وی از او تقلید کرده باشد) که بنا به احتیاط(واجب) جایز نیست
توضیح؛اگر کسی بخواهد از مجتهد که از دنیا رفته است تقلید کند و از قبل هم از ان مجتهد که از دنیا رفته تقلید نکرده است این کار جایز نیست و تقلید او اشتباه است.
بعبارت دیگر تقلید ابتدائی از مجتهدی که از دنیا رفته است جایز نیست.
.

🔷🔷اقسام تقلید
2. تقلید بقائی؛( یعنی باقی ماندن بر تقلید از مجتهد مرده ای که در زمان حیات وی از او تقلید کرده است) که در همه مسائل حتی در مسائلی که تا کنون مکلف به انها عمل نکرده جایز و مجزی است.
توضیح؛ اگر کسی از مجتهدی تقلید کند و بعد ان مجتهد از دنیا برود مکلف می تواند از مسائلی که تا حال از مجتهد مرده تقلید نکرده، تقلید کند.

🔴🔴در تقلید بقائی، فرقی نیست بین ان که مجتهد میت اعلم باشد یا نباشد در هر صورت جایز است، ولی سزاوار است که احتیاط در بقاء تقلید میت اعلم ترک نشود

🔴🔴تقلید ابتدایی از مجتهد میت یا بقا بر تقلید او و حدود ان، باید به تقلید از مجتهد زنده و بنابر احتیاط واجب اعلم باشد. بلی در صورتی که جواز بقا بر تقلید میت، مورد اتفاق فقهای عصر حاضر باشد اجازه از اعلم واجب نیست.

◀️افرادی که در زمان حیات مجتهد جامع الشرائط غیر بالغ بوده اند ولی به نحو صحیح از او تقلید کرده اند، می توانند بعد از فوت ان مجتهد همچنان بر تقلید وی باقی بمانند.

🔴 شخصی که از مجتهدی تقلید می کرده و بعد از فوت او در بعضی از مسائل از مجتهد دیگری تقلید کرده است و این مجتهد نیز وفات نموده، می تواند مانند گذشته بر تقلید از مجتهد اول در مسائلی که از او عدول نکرده باقی بماند، همچنان که مخیر است در مسائلی که عدول نموده بر فتوای مجتهد دوم باقی بماند و یا به مجتهد زنده عدول کند.

🔵 اعمال بدون تقلید
اعمال افرادی که تقلیید نمی کنند یا تقلید صحیح ندارد در صورتی محکوم به صحت است که؛
1. موافق احتیاط باشد
2. یا مطابق واقع باشد
3. یا مطابق با نظر مجتهدی باشد که وظیفه دارند از او تقلید کنند.