روش سخنرانی - شرایط عمومی ایجاد انگیزه

#آموزش_روش_سخنرانی
#ایجاد_انگیزه

شرایط عمومی ایجاد انگیزه

 1 - ارزشمندی محتوی: یعنی محتوای انتخاب شده برای شروع در منبر در نزد مخاطب ارزش فوق العاده ای داشته باشد بطوری که مخاطب را با مباحث از همان ابتدا درگیر نماید ، به عبارت دیگر کلمات آغازین سخنران ، هم مورد قبول مخاطبین باشد و هم جذابیت خیلی زیادی داشته باشند. مثلا در شروع برای مخاطبین مذهبی ، استفاده از کلماتی که بار مذهبی دارند ، ارزش زیادی دارد و برای آنان جذاب است اما استفاده از همین کلمات مذهبی برای مخاطبینی که رنگ و بوی مذهبی آنها کم است ، ارزش زیادی ندارد و ایجاد انگیزه نمی کند در حالی که اگر شروع با استفاده از کلمات انگلیسی و عبارات علمی و جدید و به روز باشد ، برای آنها ایجاد انگیزه می کند.

 2 -  ارتباط با موضوع بحث: داستان یا سوالات مطرح شده در ابتدای منبر یا بیان ضرورت مطلب و تعریف از مطلب با موضوع اصلی منبر ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.

3 - تناسب با ظرفیت  و حوصله مخاطب

4 - تناسب با ادبیات و انشاء مخاطب

آموزش روش سخنرانی