تفسیرقرآن - کسی که ادب ندارد عاقل نیست

#تفسیر_قرآن

#زندگی_با_قرآن

#تفسیر_نور

آیه 4و5 سوره حجرات
إِنَّ الَّذِینَ یُنَادُونَکَ مِن وَرَآءِ الْحُجُرَاتِ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ‏
وَلَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُواْ حَتَّى‏ تَخْرُجَ إِلَیْهِمْ لَکَانَ خَیْراً لَّهُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ‏

ترجمه آیه
همانا کسانى که از پشت حجره‏ها تو را مى‏خوانند، اکثرشان تعقّل نمى‏کنند.
و اگر صبر کنند تا به سوى آنان خارج شوى، قطعاً برایشان بهتر است و خداوند آمرزنده مهربان است.

اسلام، براى آداب اجتماعى اهمیّت ویژه‏اى قائل است. در این سوره به بخشى از آن آداب اشاره شده و لذا به سوره آداب مشهور شده است.
گرچه مسئله‏ى صدا زدن پیامبر اکرم‏صلى الله علیه وآله از پشت دیوار و پنجره، امروز دیگر مطرح نیست، ولى درس و قانونى که از این ماجرا به دست مى‏آید، براى ما کارساز است. در تفسیر روح‏المعانى مى‏خوانیم که ابن عباس به خانه‏ى استادش مى‏رفت، ولى درِ خانه را نمى‏زد و صبر مى‏کرد تا خود استاد بیرون بیاید. از او پرسیدند: چرا در نمى‏زنى؟ و او در پاسخ این آیه را تلاوت مى‏کرد: «و لو انّهم صَبَروا حتّى تَخرُجَ الیهم لَکان خَیراً لَهم» اگر مردم صبر کنند تا تو از خانه خارج شوى براى آنان بهتر است.
اتاق‏هاى خانه پیامبرصلى الله علیه وآله به تعداد همسران او بود و هریک از آنان، حجره‏اى مستقل داشت. این اتاق‏ها بسیار ساده و بى‏آلایش بود و متأسفانه در زمان ولیدبن عبدالملک خراب و جزو مسجد قرار داده شد.(41) اى کاش این حجره‏ها به حال خود باقى مى‏ماند تا مردم جهان این سادگى را مى‏دیدند و عبرت مى‏گرفتند!
حضرت على‏علیه السلام مى‏فرماید: «لا عَقلَ لِمَن لا أدبَ له»(42)، کسى که ادب ندارد، در واقع عاقل نیست.
41) تفسیر روح‏المعانى از کتاب طبقات ابن سعد.
42) غررالحکم.

--------------
پیام ها
 1- معمولاً بى‏ادبى نشانه‏ى بى‏خردى است. «الّذین ینادونک... لا یعقلون»
 2- بى‏ادبى نسبت به رهبران آسمانى، قابل توبیخ و سرزنش است. «الّذین ینادونک... لایعقلون»
 3- خانه و خانواده، حریم دارد و دیگران حق مزاحمت براى آن ندارند، حتى با صدا زدن آنان از بیرون خانه. «ینادونک من وراء الحجرات اکثرهم لایعقلون»
 4- حساب افرادى که بر اساس عادت بلند سخن مى‏گویند، (نه بر اساس اهانت و تحقیر،) از افراد بى‏ادب و مغرِض جداست. «اکثرهم لایعقلون»
 5 - به برنامه‏ها و اوقات فراغت دیگران احترام بگذاریم. پیامبر نیز به آرامش و استراحت نیاز دارد و نباید مردم هر لحظه مزاحم او شوند. «لو انّهم صبروا...»
 6- مسئولیت‏هاى اجتماعى، نباید مانع رسیدگى به امور خانوادگى آنان شود. «صبروا حتى تخرج الیهم»
 7- پیامبراکرم‏صلى الله علیه وآله زمان‏هایى را براى ملاقات با مردم قرار داده بود و نیازى به فریاد از کوچه نبود. «صبروا حتّى تخرج الیهم»
 8 - در برابر افراد بى‏ادب و بى‏خرد، از باب رحمت، گذشت و مهربانى وارد شویم و آنان را مأیوس نکنیم. خداوند ضمن سرزنش کسانى که پیامبر را با فریاد صدا مى‏زدند، مغفرت و رحمت خود را مطرح مى‏کند تا یکسره مأیوس نشوند وفرصت تغییر رفتار داشته باشند. «لو انّهم صبروا... واللّه غفور رحیم»