تفسیر قرآن - تفاوت اسلام آوردن و ایمان آوردن

#تفسیر_قرآن

#زندگی_با_قرآن

#تفسیر_نور

آیه 14 سوره حجرات
قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُواْ وَلَکِن قُولُواْ أَسْلَمْنَا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِى قُلُوبِکُمْ وَإِن تُطِیعُواْ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَا یَلِتْکُم مِّنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ‏

ترجمه آیه
آن اعراب بادیه‏نشین گفتند: ما ایمان آورده‏ایم، به آنان بگو: شما هنوز ایمان نیاورده‏اید، بلکه بگوئید: اسلام آورده‏ایم و هنوز ایمان در دلهاى شما وارد نشده است و اگر خدا و رسولش را اطاعت کنید، خداوند ذرّه‏اى از اعمال شما کم نمى‏کند. همانا خداوند آمرزنده مهربان است.


نکته ها
مراد از اعراب، بادیه‏نشینانند که بعضى آنان مؤمن بودند، چنانکه در سوره‏ى توبه از آنان تجلیل شده است: «و مِن الاَعراب مَن یُؤمن بِاللَّهِ و الیومِ الآخر»(128)، ولى بعضى از آنان خود را بالاتر از آنچه بودند مى‏پنداشتند و ادّعاى ایمان مى‏کردند، در حالى که یک تازه مسلمانى بیش نبودند.
تفاوت اسلام با ایمان‏
1. تفاوت در عمق.
اسلام، رنگ ظاهرى است، ولى ایمان تمسّک قلبى است. امام صادق‏صلى الله علیه وآله به مناسبت آیه‏ى «و مَن اَحسَنُ من اللَّه صِبغَة»(129) فرمود: رنگ الهى اسلام است، و در تفسیر آیه‏ى «فقد استَمسَک بِالعُروَة الوثقى‏»(130) فرمود: تمسّک به ریسمان محکم الهى، همان ایمان است.(131)
2. تفاوت در انگیزه.
گاهى انگیزه‏ى اسلام آوردن، حفظ یا رسیدن به منافع مادّى است، ولى انگیزه‏ى ایمان حتماً معنوى است. امام صادق‏علیه السلام فرمودند: با اسلام آوردن، خون انسان حفظ مى‏شود و ازدواج با مسلمانان حلال مى‏شود، ولى پاداش اخروى بر اساس ایمان قلبى است.(132)
3. تفاوت در عمل.
اظهار اسلام، بدون عمل ممکن است، ولى ایمان باید همراه عمل باشد، چنانکه در حدیث مى‏خوانیم: «الایمانُ اِقرارٌ وعَمَل و الاسلام اِقرارٌ بلاعَمَل»(133) بنابراین در ایمان، اسلام نهفته است، ولى در اسلام ایمان نهفته نیست.
در حدیث دیگرى، اسلام، به مسجد الحرام وایمان به کعبه تشبیه شده که در وسط مسجدالحرام قرار گرفته است.(134)
امام باقرعلیه السلام فرمود: ایمان، چیزى است که در قلب مستقر مى‏شود و انسان به وسیله آن به خدا مى‏رسد و عمل، آن باور قلبى را تصدیق مى‏کند. ولى اسلام چیزى است که در گفتار و رفتار ظاهر مى‏گردد، گرچه در قلب جاى نگرفته باشد.(135)
4. تفاوت در رتبه.
در حدیث مى‏خوانیم: ایمان، بالاتر از اسلام و تقوا، بالاتر از ایمان و یقین، بالاتر از تقوا است و در میان مردم چیزى کمیاب‏تر از یقین نیست.(136)
128) توبه، 99.
129) بقره، 138.
130) بقره، 256.
131) کافى، ج‏2، ص 14.
132) کافى، ج‏2، ص 24.
133) کافى، ج‏2، ص‏24.
134) کافى، ج‏2، ص‏52.
135) کافى، ج‏2، ص‏26.
136) کافى، ج‏2، ص‏51.


پیام ها
1- به هر ادّعا و شعارى گوش ندهیم. «و قالتِ الاَعراب آمنّا»
 2- ادّعاهاى نابجا را مهار کنیم. «قل لم تؤمنوا»
 3- هر کس حریم خود را حفظ کند و بیش از آنچه هست خود را مطرح نکند. «قولوا اَسلَمنا»
 4- اسلام، امرى ظاهرى است، ولى ایمان، به دل مربوط است. «فى قلوبکم»
 5 - با مدّعیان کمال باید به گونه‏اى سخن گفت که از رسیدن به کمال ناامید نشوند. «و لمّا یَدخُل الایمان فى قلوبکم»
 6- راه رسیدن به ایمان، اطاعتِ عملى است، نه ادّعاى زبانى. «لما یدخل الایمان... و ان تُطیعوا اللَّه و رسوله...»
 7- اطاعت از پیامبرصلى الله علیه وآله در کنار اطاعت از خدا آمده است و این نشانه‏ى عصمت پیامبر است که باید او را بدون چون وچرا اطاعت کرد. «ان تُطیعوا اللَّه ورسوله»
 8 - خداوند، عادل است وذرّه‏اى از پاداش عمل انسان را کم نمى‏کند. (مدیریّت صحیح آن است که ذرّه‏اى از حقوق دیگران کم‏گذاشته نشود.) «لا یَلِتکم من اعمالکم شیئاً»
 9- اطاعت از خدا و رسول، زمینه دریافت بخشش و رحمت الهى است. «تطیعوا... انّ اللّه غفور رحیم»