روش سخنرانی - مراحل مسئله یابی

#آموزش_روش_سخنرانی
#مسئله_یابی

#مراحل_مسئله_یابی


مراحل مسئله یابی:
1 – یافتن مشکل مخاطب پیرامون موضوع مورد نظر:
نکته : در موضوعات منفی ، مثلا:دروغ ، مشکل ، خود موضوع است یعنی مشکل این است که بعضی مخاطبین دروغگوئی را ترک نمی کنند و در موضوعات مثبت ،  مثلا: نماز ، مشکل ، عدم انجام ندادن موضوع یعنی نماز نخواندن است.
2 – تفکر و نوشتن دلایل بروز مشکل در مخاطب :
علت ها ، زمینه ها یا ریشه های بروز مشکل را می نویسیم.
3 – نگرش مخاطب نسبت به موضوع:
یعنی در حال حاضر مخاطب چطور به موضوع مورد نظر می نگرد؟ مثبت یا منفی؟ نگرشهای منفی را طبق اولویت بایدتغییر دهیم و از نگرشهای مثبت استفاده کنیم و آنها را تقویت نمائیم.
4 – فرصتها و نقاط مثبت شخصیت مخاطب : در فرم ثابت است ولی ما باید طبق اولویت  از آنها خوب استفاده نمائیم.
نکته : در بعضی موضوعات بعضی از نقاط مثبت کارائی مهمتر و بیشتری می تواند داشته باشد که باید در اولویت قرار داده شود و بر عکس.
5 – آثار مثبت و منفی موضوع:

الف - منظور از آثار مثبت هم آثار مثبت خود موضوع وهم آثار مثبت طرح موضوع می تواند باشد (مثلا طرح موضوع آثاری دارد که خود موضوع آن آثار را ندارد مثل اینکه اگر یک موضوعی مطرح شود حتما به دیگران انتقال می دهد واین انتقال دادن جزء آثار مثبت طرح موضوع است).

ب - منظور از آثار منفی فقط آثار منفی خود موضوع می باشد.
نکته1 : در موضوعات منفی ، آثار منفی، آثار خود موضوع و آثار مثبت ، آثارعکس موضوع می باشد.
نکته2 : در موضوعات مثبت ، آثار مثبت ، آثار خود موضوع و آثار منفی ، آثارعکس موضوع می باشد.

 6 – آسیب شناسی بحث:

الف – آثار منفی طرح بحث مورد نظر؛
ب – شبهات پیرامون بحث مورد نظر؛
ج – موانع و مشکلات طرح بحث مورد نظر


7 – اولویت بندی: بعد از یافتن مسائل اساسی ، با توجه به اینکه می خواهیم بیشترین تأثیر را روی مخاطب داشته باشیم اولویت مسائل مهمتر را مشخص می کنیم ومی نویسیم.